CUM SĂ STUDIEM O CARTE
(După Derek Rowntree, Învaţă cum să înveţi. Introducere programată în
tehnica studiului, Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1980)
Fazele studierii unei cărţi (metoda RICAR)
Răsfoirea
Intrebările
Citirea
Aducerea
aminte
Recapitularea
I. RĂSFOIREA (5-30 min.)
SCOP: Obţinerea unei imagini de ansamblu asupra cărţii.
A. Răsfoiţi cartea în întregime.
1. Citiţi copertele
şi pagina de titlu, identificând
şi notând:
a.
autorul;
b.
calificarea
autorului;
c.
domeniul
general al subiectului;
d.
nivelul
sau modul de tratare - de popularizare, academic, specializat etc.;
e.
date
editoriale (editura, localitatea, anul apariţiei).
2. Citiţi prefaţa,
căutând noi informaţii, cum ar fi:
a.
cine
este autorul cărţii;
b.
cui se adresează
cartea;
c.
ce anume a făcut necesară scrierea
ei;
d.
care
este scopul cărţii;
e.
care
este ideea centrală a cărţii;
f.
care
este structura ei;
3. Citiţi cuprinsul
şi indexul cărţii, căutând
următoarele tipuri de informaţii:
a.
ce probleme tratează autorul;
b.
cum abordează el problematica
tratată.
4. Răsfoiţi
cartea, încercând „s-o simţiţi“, să vă formaţi o imagine
intuitivă asupra ei:
a.
citiţi titlurile capitolelor şi paragrafelor;
b.
citiţi concluziile capitolelor;
c.
priviţi
graficele şi desenele;
d.
citiţi
la întâmplare câte o frază ici şi colo
pe parcursul cărţii.
B. Răsfoiţi fiecare capitol (înainte de a-l studia).
1. Citiţi primul şi
ultimul alineat (care cuprind de obicei ideea centrală şi concluzia
capitolului).
2. Citiţi toate recapitulările.
3. Citiţi titlurile,
încercând să aflaţi:
a.
ce subiecte sunt tratate;
b.
cum sunt ele legate între
ele.
II. ÎNTREBĂRILE
SCOP: Direcţionarea cercetării către scopul
urmărit.
A. Întrebări proprii
1. Întrebări iniţiale,
care motivează alegerea cărţii respective.
2. Întrebări izvorâte din răsfoirea cărţii.
3.
Întrebări
sugerate de titlurile folosite de
autor.
B. Întrebările altora
1. Întrebări cuprinse în tema de cercetare (de obicei provenind de la profesor).
2. Întrebări sugerate de colegi.
3. Întrebările autorului:
a.
cele pe
care şi le pune în cadrul cărţii;
b. cele enumerate (eventual) la sfârşitul fiecărui capitol.
NOTĂ: Ca şi în faza precedentă,
întrebările se formulează atât la nivelul întregii cărţi, cât şi la nivelul
capitolelor.
III. CITIREA
SCOP: Însuşirea conţinutului cărţii.
A. Căutaţi ideea principală.
1. La nivelul cărţii
(acest lucru se realizează în faza de răsfoire a cărţii).
2. La nivelul fiecărui capitol
(acest lucru se realizează în faza de răsfoire a capitolului).
3. La nivelul fiecărui paragraf
(acest lucru se realizează în faza de citire propriu-zisă, neîntreruptă a
capitolului).
B. Două interdicţii
1. NU căutaţi să luaţi notiţe
în faza de citire, pentru că:
a.
vă distrage de la lectură;
b.
vă face
să pierdeţi timp;
c.
vă face
să folosiţi cuvintele autorului.
2. NU subliniaţi
nici cuvinte, nici fraze (la prima lectură). Mai degrabă faceţi notaţii discrete cu creionul pe marginea
foii. Altfel,
a.
riscaţi
să evaluaţi greşit importanţa
lucrurilor.
C. Recitiţi
1. Reluaţi
lectura integrală
a textului (dând mai multă atenţie detaliilor).
2. Verificaţi ideea principală a capitolului.
3. Subliniaţi ideea principală din fiecare paragraf.
NOTĂ: Capitolul cărţii de
studiat reprezintă unitatea de bază pentru lectură, aducere aminte şi
recapitulare.
IV. ADUCEREA AMINTE
SCOP: Fixarea în memorie a conţinutului din
materialul citit.
A. Importanţa aducerii aminte
1. Vă va ajuta să vă concentraţi
mai bine, ştiind că va trebui să vă amintiţi ceea ce aţi citit.
2. Veţi putea corecta
orice deficienţe de reţinere a materialului citit.
3. Vă va menţine activ
în timpul lecturii, ştiind că va trebui să reproduceţi cu propriile cuvinte
ceea ce aţi citit.
B. Ritmul efortului de aducere aminte
1. În cazul capitolelor lungi, la sfârşitul fiecărui subcapitol.
2. În cazul capitolelor scurte, la sfârşitul fiecărui capitol.
NOTĂ: Această fază constă în efortul concentrat de reamintire a ceea ce am
citit şi ar putea solicita până la jumătate
din timpul acordat studiului.
C. Notiţe - Nu vă mulţumiţi să vă amintiţi în gând. Notaţi ceea ce v-ţi
amintit:
1.
Ideile principale
2. Amănuntele importante
3. Planul
logic al expunerii
NOTĂ: Este de preferat ca notiţele
să aibă formă de schemă (ca în cazul
acestui material) şi nu de rezumat, pentru că schema:
a. arată mai clar corelaţiile;
b. uşurează recapitularea.
V. RECAPITULAREA
SCOP: Verificarea exactităţii a ceea ce v-aţi amintit.
A. Răsfoirea fugară a textului
1. A capitolului sau
subcapitolului, dacă este vorba de recapitularea pe parcursul lecturii.
2. A cărţii, dacă
este vorba de recapitularea finală.
B. Reamintirea întrebărilor puse la începutul lecturii:
1. Aţi
putut răspunde la toate?
2. Au apărut întrebări
noi?
C. Reluarea rapidă a lecturii.
1. Ca să vedeţi dacă v-ţi amintit tot ceea ce este important.
D. Corectarea notiţelor. Scopul acesteia este:
1. Completarea
lipsurilor.
2. Corectarea
greşelilor.
NOTE: 1. În practică va fi necesară
o suprapunere şi o reluare a unora dintre aceste faze, aşa
cum am încercat deja să sugerăm. Ordinea fazelor este însă una logică şi merită
să fie respectată.
2.
Încercaţi să adaptaţi această metodă
propriului vostru stil.
3. Dacă
v-a fost de folos încercaţi s-o transmiteţi
şi altora.
SUCCES!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu