Alte conditii favorabile procesului de romanizare
au fost: nivelul inalt de dezvoltare a populatiei bastinase; introducerea in provincia respectiva a armatei si administratiei romane, iar
impreuna cu aceste institutii si o anumita populatie-militari, functionari,
veterani, colonisti; urbanizarea; raspandirea religiei, dreptului,
invatamantului in limba latina.
Prezenta acestor conditii a dus la romanizarea
unor imense spatii - Vestul si Estul Europei (spatiile lusitan, celt, iberic,
galic, iliric, sud-tracic si daco-moesian). Ca urmare a romanizarii in evul
mediu timpuriu s-au format popoarele europene: portughez, spaniol, francez,
italian, roman.
Continuitatea geto-dacilor dupa
cucerirea Daciei de catre romani este factorul
determinant in declansarea procesului de imbinare a elementului autohton
colonizat cu cel roman colonizator. Unii istorici considerau ca geto-dacii au
fost exterminati in timpul razboaielor daco-romane. Altii minimalizau rolul
colonizarii si civilizatiei romane in formarea poporului roman.
Istoricii si arheologii romani si straini au adus
pana acum suficiente argumente pentru a demonstra ca si
dupa razboaiele daco-romane populatia autohtona daca a ramas elementul etnic
majoritar din provincie. Pe intreg spatiul Daciei romane elementele specifice
ale culturii sale materiale (ceramica lucrata de mana, ritul funerar al
icineratiei (arderii) s.a.) se prezinta alaturi de celeromane in circa 100 de
asezari si necropole din secolele II-III d.Chr. Supravietuirea toponimilor ,si
hidronimilor autohtone ne demonstreaza de asemenea continuitatea geto-dacilor
(rauri - Donaris-Danubius, Alutus, Maris, Crisna, Sargetia, Pyrethos s.a.;
localitati -Drobeta (Turnu Severin), Dierna (Orsova), Sarmizegetusa, Napoca
(Cluj), etc.) Numele dacice date deromani unor colonii denota ca acolo locuiau
numerosi daci.
Unitatile militare recrutau in numar mare barbati
daci, fapt demonstrat de multe inscriptii descoperite in diverse provincii
romane.
Pe teritoriul Daciei au fost descoperite putine
inscriptii cu numele dacilor. Acest fapt isi gaseste lamurirea, ca populatia
dacica de rand locuia in asezari rurale si nu avea nici posibilitatea, nici
deprinderea de a pune inscriptii funerare. Acei daci care ajungeau la o situate
sociala si economica superioara nu erau interesati sa aminteasca vechea lor origine.
Dar si in aceste cazuri numele dacic era uneori pastrat sub forma de porecla,
sau era indicat numele parintilor, care aratau la originea daca a persoanei
respective. Este semnificativ faptul ca dacii din ultima scena de pe Columna
lui Traian sunt prezentati manandu-si vitele si intorcandu-se la vetrele lor.
Si in acest caz Columna a atestat o realitate incontestabila.
In afara de geto-dacii din provinciile romane, la
nord de Dunare populatie autohtona s-a pastrat pe teritoriile ce nu au fost
incluse nemijlocit in aceste provincii. Dacii liberi, atestati pe teritoriul
Transilvaniei de nord-est si Moldovei de vest, au continuat cultura lor
traditionala, apoi,dupa cum vom demonstra mai jos, impreuna cu cei din
provinciile romane s-au romanizat.
Continuitatea geto-dacilor in spatiul locuit de
ei si dupa anul 106 a servit drept baza pentru sinteza daco-romana.
Premisele romanizarii in spatiul geto-dacilor constau
din elemente ce au existat pana la cucerirea romana si din elemente aparute
dupa aceasta.
Un proces complex de impletire a civilizatiei
geto-dacice cu cea romana se declanseaza inca pana la cucerirea romana, la
intersectia erei de pana la Christos cu cea de dupa Christos. in aceasta
perioada marfurile si negustorii romani erau pretutindeni in Dacia, iar moneda
curenta aici era dinarul roman, in Dacia isi gaseau refugiu fugari din Imperiu
si dezertori din armata romana. Alfabetul latin era utilizat tot mai frecvent
in spatiul geto-dac.
Dupa cucerirea romana a spatiului geto-dacilor,
noile autoritati iau masuri urgente in vederea integrarii cat mai profunde in
Imperiu a acestui teritoriu bogat si de mare importanta strategica. Calea cea
mai buna pentru stabilirea unei vieti statornice in acest spatiu era
romanizarea geto-dacilor, adica insusirea de catre ei a limbii latine si a
modului de viata roman. Romanizarea a decurs mai intens in localitati urbane si
mai lent in cele rurale.
Unul dintre factorii romanizarii (lingvistice)
consta in organizarea politico-administrativa a spatiului cucerit. Catre
anul 15 d.Chr. romanii au infiintat provincia Moesia. Organizarea ei temeinica
se desavarseste in anul 46, cand la aceasta provincie este anexat teritoriul
dintre Dunare si Marea Neagra. Ulterior, in anul 86 d.Chr., este organizata
Moesia Superior si Moesia Inferior. Cea mai importanta provincie din spatiul
geto-dac - Dacia a fost organizata de Traian indatadupa razboiul daco-roman din
105-106. Provincia ingloba Transilvania (fara coltul de Sud-Est), Banatul si
Oltenia (pina la r. Jiu). Dacia romana era administrata de imparat prin
intermediul unui guvernator. Primul guvernator al Daciei a fost Decimus
Terentius Scaurianus (106-112). La inceputprovincia era numita Dacia Capta
(cucerita), apoi-Dacia Felix. Datorita pozitiei sale strategice si
evenimentelor care au urmat Provincia este reorganizata administrativ de cateva
ori. Sub imparatul Hadrian (117-138), in anii 117-118, cand a urmat atacul
dacilor liberi si sarmatilor,provincia a fost impartita in Dacia Superioara,
care cuprindea Transilvania si Banatul, cu centrul la Ulpia Traiana
Sarmizegetusa (fosta capitala a lui Decebal), si Dacia Inferioara, care
cuprindea Oltenia si coltul sud-estic al Transilvaniei, cu centrul la Drobeta.
A doua reorganizare este intreprinsa in anii
121-122, cand partea de nord a Daciei Superioare este separata sub numele de
Dacia Porolisensis, cu capitala la Napoca (Cluj). Ultima reorganizare este
facuta de imparatul Marcus Aurelius (161-180) in urma
razboaielor purtate cu marcomanii (trib germanic din Panonia). El pastreaza
Dacia Porolissensis, dar restul Transilvaniei il include intr-o provincie noua
-Dacia Apulensis (cu capitala la Apulum - Alba lulia), iar din Oltenia si Banat
organizeaza Dacia Malvensis (cu capitala la Malva pe Olt).
Toate aceste unitati erau divizate administrativ
si fiscal, iar militar se aflau sub administrarea unui guvernator unic. Pe plan
local activau conducatori de districte teritoriale urbane (magistri sau
prefecti) si primari de comunitati rurale. Ei toti vorbeaulimba oficiala a
administratiei romane - latina, contribuind la procesul de romanizare.
Colonizarea, o alta cale a romanizarii, a
constat in aducerea in Dacia a unui mare numar de populatie "din toata
lumea romana" (conform relatarii istoricului antic Eutropius). Pentru a se
intalege intre ei, colonistii trebuiau sa vorbeascalimba oficiala - latina.
Asezati in grupe mari separate, acesti colonisti devin un adevarat focar al
romanizarii.
Militarii, care in permanenta au stationat
in provincie in numar de circa 35.000 oameni, erau cantonati in castre, dispuse
pe intreg spatiul provinciei, in permanenta in Dacia au stationat doua unitati
de elita (12.000 oameni): legiunea a XlII-a Gemina (stationata la Apulum (Alba
lulia) si legiunea a IV-a Flavia Felix (langa Caransebis), retrasa in 119 in
Moesia Superior. In anul 168, in vremea razboaielor cu marcomanii,
imparatulMarcus Aurelius a stramutat din Dobrogea la Potaissa (Turda) legiunea
a V-a Macedoniana. in provincie existau si unitati ale trupelor auxiliare (in care erau inscrisi si localnici geto-daci). Efectivul lor
era de doua ori mai numeros decat al trupelor de elita. Alte legiuni si trupe
auxiliare erau stationate in Dobrogea.
Trupe speciale in care erau inclusi si bastinati
erau stationate intr-un numar mare de castre construite pe intreg intinsul
granitelor provinciei (de circa 1500 km.) numite limes. In jurul
castrelor militare s-au creat asezari civile (canabae), unde traiau
tarani daci, familiile militarilor, mesteri, negustori. Limba de comunicare
aici era cea romana. Multi daci dupa serviciul in amata romana (20-25 ani)
dobandeau cetatenie romana si, intorcandu-se la asezarile lor de bastina,
contribuiau la romanizarea conationalilor lor. Militarii din unitatile romane
stationate in Dacia, dupa expirarea termenului serviciului deveneau veterani si
erau improprietariti, de regula, in aceasta provincie. Pe terenurile primite
veteranii formau gospodarii agricole, numite ferme, unde lucra populatia
locala. Numarul mare al veteranilor in Dacia si Moesia a constituit, de
asemenea, un focar de seama pentru raspandirea romanitatii.
Urbanizarea. Cresterea numarului de orase
construite in Dacia a contribuit substantial la romanizare prin influenta
economica si culturala a oraselor asupra asezarilor satesti. Taranii geto-daci,
venind la oras pentru a efectua schimburi comerciale, intrau in contact direct
cu civilizatia urbana romana, in Dacia erau 12 urbe-colonii (treapta
superioara) si municipii (treapta inferioara), toate bine amenajate.
Coloniile se conduceau dupa legile romane, iar municipiile dupa legile proprii.
Principalele orase erau Sarmizegetusa, Apulum,
Drobeta, Napoca, Potaissa, Romula s.a. Inscriptiile si vestigiile ceramice din
aceste orase marturisesc ca acolo locuia si o populatie autohtona. Existau, de
asemenea, numeroase localitati care, desi nu erau recunoscute oficial,
indeplineau, totusi, functii de centre urbane cu un anumit nivel de viata
economica. Orasele erau conduse de un consiliu, alcatuit din decurioni, care
erau nascuti oameni liberi si posedau o avere considerabila. Administratorii
orasilor-magistratii, se alegeau anual. Conducerea oraselor era ajutata
de o multime de functionari mai mici. Toti acestia aduceau o contributie
substantiala la romanizarea provinciei, in spatiul daco-moesian se extinde
^dreptul roman clasic, se adopta normele juridice, caracteristice intregului
Imperiu, in anul 212, in urma adoptarii asa-numitei Constitutii antoniane,
populatiei libere din orasele Imperiului i se acorda cetatenie romana. Aceasta
legislatie, fiind extinsa si asupra oraselor din Dacia si Moesia, a contribuit
la atragerea populatiei locale de partea Imperiului Roman si la ormanizarea ei
mai intensa.
Normele juridice romane si-au lasat
amprenta asupra mentalitatii si comportarii populatiei autohtone in curs de
romanizare.
Provinciile romane Dacia si Moesia erau
intretaiate de o vasta retea de drumuri pavate de importanta strategica.
Totodata, aceasta retea de comunicatii a favorizat circulatia rapida si
permanenta a oamenilor si marfurilor, inlesnind raspandirea civilizatiei
romane.
Dintre principalele drumuri vom mentiona cel ce
strabatea Dacia de la nord la sud
(Porolissum-Napoca-Potaissa-Apulum-Sarmisegetusa-Tibiscum-Loderata) si un alt
drum care mergea de-a lungul Dunarii intre Dacia si Moesia, in Dobrogea drumul
principal trecea pe tarmul marii, drum care lega fostele colonii grecesti. Din
Dobrogea un alt drum pornea spre nord, mergea pe cursul inferior al Siretului,
pe Trotus, Oituz si apoi intra in Transilvania (la Bretcu), unind astfel Moesia
Inferioara cu Dacia.
Cresterea nivelului privind cultura materiala in
epoca stapanirii romane (intensificarea metalurgiei fierului, producerea
obiectelor de argint, sticla, ceramica, diverse importuri de calitate tehnica
si artistica superioara) corespundea si unui nivel mai inalt al vietii spirituale,
specifice societatii romane.
Folosirea intensiva a limbii latine este atestata
prin cele peste 3.000 inscriptii latine, fata de numai 35 grecesti descoperite
pe teritoriul Daciei. Alte 3500 de inscriptii au fost descoperite in Moesia.
Geto-dacii adopta credintele si obiceiurile romane: divinitatile romane
Jupiter, lunona, Venus, Diana, Silvanus, sau continua sa practice cultul
divinitatilor locale sub nume romane.
Ca urmare a stapanirii romane, geto-dacii pe
caile enumarate mai sus preiau limba latina si o folosesc in locul limbii lor
autohtone, isi insusesc nume romane, isi ridica monumente funerare cu
inscriptii latine, in Dacia si Moesia se impune limba latina vorbita - latina
populara (sau vulgara), care adaptasera cuvinte si expresii locale,
fapt caracteristic spatiului lingvistic al intregii lumi romane.
In afara de caile de romanizare a geto-dacilor
descrise mai sus, carateristice primei etape a acestui proces - perioada
premorgatoare cuceririi romane, si etapei a doua - perioada stapanirii romane
(106-275), un rol decesiv l-a avut o a treia etapa, care se desfasoara dupa
parasirea Daciei de catre romani (anul 275 d.Chr.) si se termina la cumpana
secolelor VI-VII.
Retragerea administratiei si a legiunilor
romane din Dacia la sud de Dunare a inceput in anul 271 la ordinul imparatului
Aurelian (Aurelianus) si a s-a efectuat pe etape timp de patru ani. Dacia a
fost evacuata deoarece in conditiile de criza economica a Imperiului Roman,
apararea frontierelor acestei provincii de navalirile necontenite ale dacilor
liberi, apoi ale gotilor cereau mari eforturi. Mai usor era de aparat un limis
nou stabilit pe obstacolul natural Dunarea. De aceea s-a hotarat retragerea
armatei peste Dunare si organizarea apararii pe noul limis. Pentru a sustine
prestigiul Imperiului Roman, Aurelian formeaza la sud de Dunare doua provincii:
Dacia Ripensis (care includea spatiul dintre Balcani «si Dunare) si Dada
Mediteraneana (la sud de prima).
Unitatile militare si functionarii au fost urmati
de o parte din paturile instarite ale provincialilor, care in noile conditii ar
fi suferit pierderi economice. Cea mai mare parte a populatiei de rand a ramas
pe teritoriul fostei provincii. Totodata, Aurelian a pastrat anumite capete de
pod pe malul stang al Dunarii, prin stationarea unor unitati militare la
Sucidava, Dierna si Drobeta. Politica Imperiului Roman de supraveghere a
spatiului de la nord de Dunare a jucat un rol important in romanizarea de mai
departe a geto-dacilor. Aceasta supraveghere a continuat si pe parcursul
secolelor III-IV. Astfel, pe vremea imparatului Constantin cel Mare (306-337) a
fost temporar restabilita stapanirea romana in sudul Olteniei si Munteniei.
Dupa retragerea aureliana principalul focar al
romanizarii la nord de Dunare ramane populatia romana si cea romanizata din
fosta Dacie Traiana. Lichidarea hotarelor care divizau populatia din fosta
provincie romana si pamanturile dacilor liberi din spatiul Carpato-Nistrean,
Maramures si Crisana, a creat conditii pentru raspandirea romanitatii pe intreg
teritoriul fostei Dacii libere.
Dacii liberi (dacii, carpii, getii, costobocii)
aflati pe calea romanizarii datorita multiplelor relatii cu Imperiu Roman
(relatii economice, adapostirea dezertorilor din armata romana, participarea la
constructia pe teritoriul lor a unor fortificatii, numite "Valurile lui
Traian", menite sa preintampine navalirile popoarelor vecine etc.) intrau
in contact cu conationalii lor romanizati pe cale pasnica. De aceea forta de
rezistenta in fata procesului de romanizare a slabit considerabil si, in cele
din urma, dacii liberi au preluat treptat limba si cultura mai inalta a
populatiei romanizate din fosta Dacie Traiana.
Cel mai important factor a romanizarii
geto-dacilor din perioada postprovinciala a fost religia crestina, care
patrunde la nordul Dunarii in mod sporadic inca in timpul stapanirii romane.
Dar pe o scara mai larga noua religie se raspandeste aici in prima jumatate a
secolului al IV-lea d.Chr.
In anul 391 d.Chr. imparatul Theodosius (379-395)
interzice cultele pagane, fapt care a detemrinat organizarea unor episcopate in
zona Dunarii (la Tomis, Durostorum, Oescus, Naissus (Nis) s.a.). Crestinarea
masiva a daco-romanilor a sporit in secolele IV-V prin activitatea unor
misionari. Unii dintre ei fiind executati au devenit martiri pentru crestini
(patru martiri de la Niculiteni (jud.Tulcea) - Zoticos, Attalos, Kamasis si
Filippos, martirii din nordul Dunarii - Teofil, Nechita sau Sf.Sava Gotul,
inecat in Buzau). Descoperirile arheologice au scos la lumina numeroase obiecte
crestine (numite si paleocrestine) cu inscriptii in limba latina (inscriptiile
de la Micia, Biertran, Porolissum si Romula). Cruci si fundatii ale unor
bazilici au fost descoperite la Sucidava, Tibiscum, Romula, Morisena, Sobari
s.a. Din limba latina au ramas in limba romana principalii termeni crestini: Dumnezeu
(Domine Deus), crestin (Christianus), cruce (Crux, Cruis), duminica
(Dies Dominica), pacat (pecatum), rugaciune (rogatio) s.a.
Pastrarea cuvantului biserica (basilica) in limba romana, pe cand alte popoare
romanice au adoptat termenul "ecclesia" (de origine greaca), ne
demonstreaza vechimea raspandirii crestinismului si permanenta locuirii
romanilor la nord de Dunare.
Crestinismul a contribuit la sporirea increderii
in valorile culturii romane, increderii fata de limba latina, prin mijlocirea
careia erau popovaduite Sfanta Scriptura si cuvantul Mantuitorului. A fost
lichidata opozitia psihologica din calea romanizarii, care exista din momentul
primelor contacte cu lumea romana. Ca urmare, procesul de romanizare a capatat
un caracter mai accelerat si profund, devenind ireversibil.
Contactul teritoriului de la nord de Dunare cu
Imperiul Roman a dus la romanizarea lui treptata (cu etapele de pana la
instaurarea stapanirii romane, din perioada stapanirii romane si de dupa
retragerea aureliana), avand drept rezultat formarea poporului roman si a
limbii romane.
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere